Zderzenie z rzeczywistością

Rzadko czytam reportaże. Bo zderzenie z czystą realnością bywa bolesne. Zrobiłam jednak wyjątek.
"Nie ma" oznacza brak. Nie musi oznaczać czegoś negatywnego. Tak jak w przypadku jednego z reportaży Szczygła, w którym kobieta odczuwa ulgę, że jej ojca już nie ma.
"Nie ma" kojarzy mi się z tematami, o których się nie myśli, wyrzuca ze świadomości. Opowiedzenie ich reporterowi powoduje, że z bolesnych przeżyć tworzymy historię. Na przekór "nie ma" coś zaczyna istnieć.
Mariusz Szczygieł jest cenionym reporterem, autorem popularnego "Gottlandu", laureatem wyróżnienia dla Dziennikarza Roku.
Mnie najbardziej podobały się dwa reportaże. Pierwszy to "Bilans Ewy" w którym bohaterka, na przekór koszmarnemu dzieciństwu, odniosła więcej sukcesów niż porażek. Nie chcę pisać "wyszła na ludzi" jak to się często mówi. Po prostu w tabelce w Excelu zapisuje wszystkie rzeczy, inicjatywy które podejmuje.
Jak mówi Ewa:
No, sukcesów musi być więcej. 
Musi. Ja po prostu nie mam innego wyjścia.
Drugi reportaż nosi tytuł "Wiele męskich scen". Opowiada on o artyście. Zaczyna się myląco. Czytelnik ma wrażenie, że rozgrywa się scenka z udziałem przestępców, chcących ukryć ciało. W rzeczywistości jest to opis instalacji rzeźby. O instalacji "Jezus" artysty, Tomasza Górnickiego było swego czasu głośno. Jest to reportaż także o odbiorze sztuki. Jego rzeźby ulokowane w nietypowych miejscach często demontowano, niszczono. On sam podczas ich montowania często podszywał się pod osoby, którymi nie był.
Trudno mi czytać reportaże. Trochę się ich boję. Szczygieł za pomocą słowa tnie jak brzytwą. Do warstwy językowej i stylistycznej nie można się przyczepić. 
I na koniec - odnoszę wrażenie że owo "nie ma" odnosi się do osoby reportera, którego w reportażu nie powinno być zbytnio widać, by dać się uwypuklić opisywanym bohaterom. By oni byli na pierwszym miejscu. Dodam jeszcze, że książka otrzymała Nagrodę Nike oraz Nike Czytelników. Pozycja obowiązkowa dla fanów Szczygła i fanów po prostu dobrych książek.

Autor: Mariusz Szczygieł
Tytuł: Nie ma
Wydawnictwo: Dowody na Istnienie
Stron: 336

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nowości książkowe

Dokonać niemożliwego - z cyklu "literatura motywacyjna"

Izolacja